top of page
Court

מאמרים

Bullhorn-Icon_edited_edited_edited_edite

גירושין אזרחיים / תביעה להתרת נישואים

כאשר בני זוג בוחרים להתמסד בדרך אלטרנטיבית לנישואים כדת משה וישראל, קרי נישואים אזרחיים או התמסדות כידועים בציבור, ההלכה היהודית לא חלה בעניינם בגירושים, כי התהליך הוא אזרחי מלכתחילה. כאשר מסיימים את הקשר יש לבצע תהליך פורמאלי של 'גירושים' אזרחיים, שנקרא בשפה משפטית "תביעה להתרת נישואים".

כאשר אחד מבני הזוג או שניהם יהודים, יהיה גם טקס גירושין לחומרא בבית הדין הרבני- ליהודי/ה מבין השניים.

משרד עו"ד לענייני משפחה וגירושין שירלי אלמוג, מטפל כדבר שבשגרה בתביעות להתרת נישואים. תיקים אלו מתנהלים בבתי משפט לענייני משפחה לצד תביעות רכושיות המהוות חלק מפירוק תא משפחתי. משרדנו מנהל במיומנות וניסיון רב את ההליך המשפטי החל מהגשת התביעה וכן את הייצוג מול בתי הדין ומייצג נשים וגברים כאחד.


להאזנה למאמר המוקלט היכנסו:


עו״ד שירלי אלמוג

מהי תביעה להתרת נישואים?


זהו הליך משפטי-אזרחי המביא באופן רשמי מוסדי לסיום הקשר, מקביל לגירושים מבחינה הלכתית אך שונה במובן שאין בו נגיעה לדת והוא הליך קל יותר בשל כך שאין לו קשר להלכה.


כאשר יהודי/ה מתחתן עם מי שאינו יהודי, לא יהיו אלו נישואי דת משה וישראל אלא נישואים אזרחיים, ונישואים כאלו זקוקים להתרה מאחר שגירושים זהו טקס הלכתי דתי לפי הדין העיברי, שאינו רלוונטי לזוג שאינו שניהם יהודים.


כל זוג שנשוי נישואי תערובת דתות [כל צד הוא בן דת אחרת] וגם בני זוג חסרי דת שנישאו בנישואים אזרחיים, בבואם לפרק את הקשר, יעברו תהליך משפטי שנקרא "התרת נישואים" וההליך הוא משפטי- אזרחי, למעט סייג קטן לגבי יהודים.


המילים "התרת נישואים" כוללות בתוכן שלוש אפשרויות שונות: גירושין / ביטול הנישואים / הכרזה על הנישואים כבטלים מעיקרם.


לעומת זאת המילה "גירושים" כוללת רק שתי אפשרויות: גירושין כדמו"י או ביטול הנישואים.


בית המשפט רשאי להורות על התרת נישואים גם ללא הסכמת בן הזוג השני, בניגוד לגירושים כהלכה שהם טקס ששני הצדדים צריכים לקיים ביחד.


מתי רשאי ביהמ"ש להתיר נישואים?


כששני בני הזוג בני דתות שונות- נישואי תערובת דתות

כששני בני הזוג או אחד מהם חסר דת

כששני בני הזוג או מי מהם אינו שייך לדת מוכרת [קרי אינו משתייך ליהדות, נצרות, איסלם והעדה הדרוזית]

כשאחד מבני הזוג ספק יהודי / ממזר ולכן אין לביה"ד סמכות לדון בגירושיו


על מי החוק להתרת נישואים לא חל?


כאשר שני בני הזוג שייכים לאחת הדתות המוכרות המקיימות בישראל בית דין דתי, לא יוכלו להתגרש בבית משפט אזרחי אלא אם לאותו בית דין דתי אין סמכות שיפוט מבחינה בינ"ל להתיר את נישואיהם או כאשר ראש בית הדין הדתי אליו הם משתייכים הודיע לנשיא ביהמ"ש העליון כי אינו מתנגד להחלת הוראות חוק זה על הזוג הספציפי.


תהליך התרת הנישואים מתרחש בביהמ"ש לענייני משפחה הסמוך למקום מגורי הזוג או מקום מושבם המשותף האחרון. תחילה ביהמ"ש לענייני משפחה יפנה לראש בית הדין הדתי הרלוונטי לבדוק אם יש צורך בגירושים לפי אותה דת בנוסף להתרה האזרחית או במקומה.


לגבי יהודי או יהודיה שנשואים למי שאינו יהודי/ה: התהליך הוא התרת נישואים אזרחית אבל בנוסף, היהודי/ה יצטרך לעבור טקס של גט לחומרא בבית הדין הרבני, ללא הצד השני.


לסיכום:


תביעה להתרת נישואים רלוונטית לזוגות מדתות שונות ולחסרי דת והיא מתנהלת בבית משפט לענייני משפחה. כמו בכל דבר כשיש הסכמה בין הצדדים ההליך יהיה מהיר ובהיעדר הסכמה, לא יהיה מהיר כל כך אם כי לא יימשך זמן רב כמו בערכאה הדתית.

משרד עו"ד לענייני משפחה וגירושין שירלי אלמוג, מתמחה בניהול תיקי גירושין ובכללם תביעה להתרת נישואים, תביעות איזון משאבים, תביעות פירוק שיתוף, תביעת מזונות ותביעת משמורת והסדרי שהות וניהול הליכים

סבוכים ומורכבים הקשורים בכך, בעדינות ורגישות לצד מקצועיות ומקצוענות חסרת פשרות, כפי שמגיע לך!






הנכם מוזמנים ליצור קשר עכשיו למימוש זכאותכם לייעוץ ראשוני, דרך האתר

או דרך המייל: shirley@shirleylaw.co.il

או בנייד: 052-5258022

ונחזור אליכם בהקדם.



עו״ד שירלי אלמוג

כל האמור במאמר זה ובאתר, הינו למידע כללי בלבד ואין לראות באמור יעוץ משפטי. למטרת קבלת יעוץ משפטי אישי יש לתאם פגישת יעוץ עם משרד עו"ד לענייני משפחה וגירושים שירלי אלמוג.



כל זכויות היוצרים למאמר זה ולכל המאמרים באתר שמורות לעו"ד שירלי אלמוג בלבד ואין להעתיק, לצטט, לשכפל או להפיץ חלקים מהמאמרים או את כל המאמרים ללא ייחוס הציטוט לעו"ד שירלי אלמוג וללא קבלת הרשאה בכתב מראש לעשות כן.

כל העושה זאת חושף עצמו לתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים.



פוסטים אחרונים

הצג הכול

חלוקת מתנות ירושות וקצבאות בפרידה

כאשר בני זוג מגיעים לנקודת האל חזור בקשר, ומחליטים להיפרד או להתגרש, מתחילה תקופת ההתחשבנות הכספית הפנימית ביניהם, וכמו שכולם יודעים, החלק הרכושי-כספי הוא החלק הכי קשה בסיום כל קשר. ברוב המקרים אין הס

הקשר בין חובות לפירוק התא המשפחתי

בימים הקשים שבהם אנו מצויים, ימי מלחמה כאשר אין אופק של סיום הלחימה או הבנה לאן פנינו מועדות, דבר אחד ברור: האזרח הקטן משלם וישלם את עלויות המלחמה, ואת הנזקים ההיקפיים שלה. הנזקים של המלחמה מחלחלים מה

נישואים אזרחיים

מדובר בטקס נישואים אזרחי, כלומר טקס שאין בו זיקה לדת כלשהי: בני כל הדתות יכולים לבחור להינשא בהתאם לפולחן הדתי של הדת שאליה הם משתייכים, או לבחור להתמסד בצורה אזרחית- כלומר ללא שום זיקה לדת כלשהי: זה

השאירו פרטים למימוש זכאותכם לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות

הטופס התקבל בהצלחה

נא למלא את הטופס

bottom of page