top of page
Court

מאמרים

Bullhorn-Icon_edited_edited_edited_edite

תביעת אבהות

זוהי תביעה שתכליתה להכריז על אדם מסוים שהוא אבי הילד.

תביעת אבהות יכולה להיות מוגשת על ידי האמא כבר במהלך ההיריון, או לאחר הלידה בכל שלב. התביעה יכולה להיות מוגשת על ידי האב, ו/או על ידי שני הצדדים גם יחד.

משרד עו"ד לענייני משפחה וגירושין שירלי אלמוג, מייצג בתביעות אבהות בבתי משפט לענייני משפחה וכן בבתי הדין הרבניים.

משרד עו"ד לענייני משפחה וגירושין שירלי אלמוג, מתמחה בהגשת תביעות אבהות וניהול הליכים סבוכים ומורכבים הקשורים בכך, בעדינות ורגישות לצד מקצועיות ומקצוענות חסרת פשרות, כפי שמגיע לך!

להאזנה למאמר המוקלט היכנסו:


עו״ד שירלי אלמוג


במה בעצם מדובר?


זוהי תביעה לקבלת הכרה רשמית ממסדית שהאב הוא אבי התינוק. לאחר קבלת התביעה ומתן פס"ד שקובע כי האב הוא אכן האב, הרי שהשלב הבא הוא רישום פורמאלי במשרד הפנים של הקטין בת.ז של האב ושל האב בת.ז של הקטין.


הכרה באבהות אינה קשורה לקשר זוגי בין האב לאם, ולא בנישואים ביניהם- לא בעבר ולא בהווה. הורות היא מנותקת מזוגיות.


מתי אמא תובעת?


בנסיבות בהן היא אינה נשואה לאב, והאב מתכחש לאבהותו או מטיל ספק באבהותו. התביעה להכרה באבהות יכולה להיות מוגשת כבר במהלך ההיריון, ובמידה שהאם חוששת שהאב ינסה לעזוב את הארץ כדי להשתמט מהתביעה ומהאבהות, ניתן להגיש בקשה לסעד של איסור יציאה מן הארץ כנגד האב עד בירור העניין.


התביעה להכרה באבהות יכולה להיות מוגשת בכל עת לאחר הלידה. אם האב יכיר באבהותו לאחר הלידה ועד לפני מלאת לילד גיל שנה, ההורים יכולים ללכת למשרד הפנים ולרשום את האב בת.ז כאבי הקטין ללא צורך בהליך משפטי. אך אם האב עומד על טענתו כי אינו האב או אינו בטוח באבהותו, הרי שאין מנוס מניהול הליך משפטי של תביעת אבהות.


מתי האב תובע?


האב יכול להגיש תביעה להכרה באבהותו בכל עת: במהלך ההריון או לאחריו. אם האם תסרב להכיר באבהותו או תכחיש את אבהותו והוא יעמוד על טענתו, הרי שבמהלך תקופת ההיריון לא ניתן לעשות הרבה, ולאחר הלידה ביהמ"ש יאפשר ביצוע בדיקת רקמות.


איך מתבצעת בדיקת רקמות?


בישראל הבדיקה נערכת בצו בית משפט ורק תוצאות בדיקה כזו תהיה קבילה כראיה משפטית, לא תהיה קבילה תוצאת בדיקה שנערכה במעבדה בחו"ל או באופן עצמאי. רק תוצאות בדיקה שנערכה בבית חולים בישראל, במעבדה המוסמכת לביצוע בדיקת רקמות לצורך בדיקת אבהות.

האב האם והילד יהיו נוכחים בו זמנית בבדיקה, הם יעברו תהליך זיהוי קפדני גם באמצעות ת.ז וגם על ידי צילום בהתאם לנהלים ולתקנות וזאת בכדי למנוע 'זיוף' בבדיקה. הבדיקה עצמה אינה כואבת ואינה פולשנית: מדובר לרוב בדגימת תאים אפיתלים מהחלק הפנימי של הלחי, דגימת רוק ולפעמים דגימת שיער מחלקים חיצוניים של הגוף: בכל מקרה אין כאב ואין פלישה לגוף בבדיקה.


מאחר שמדובר בבדיקה שאינה פולשנית, היא מתבצעת גם בילודים.


מה קורה במצב בו האם מגישה תביעה והאב לא מתייצב לדיון בתביעת אבהות או מסרב לתת בדיקת DNA?

ביהמ"ש לא ייתן פס"ד שהאיש הוא האב בהיעדרו מכיוון שלפסק דין כזה יש משמעות כלפי כל העולם וגם זכויות בהורשה. במקרה בו האב בוחר לא להגיע לדיון, ביהמ"ש יקבע דיון הוכחות ובו יאפשר לתובעת להוכיח ולשכנע את ביהמ"ש בראיות, כדי שביהמ"ש ישתכנע שהנתבע הוא האב וייתן פס"ד הצהרתי.


לא תיערך בדיקה גנטית מבלי שהאב ייתן הסכמתו בכתב לבדיקה. לכן תינתן לאישה אפשרות לשכנע את ביהמ"ש באבהות על ידי ראיות. לביהמ"ש יש סמכות לתת סנקציות כנגד הורה המסרב לקיים בדיקת רקמות החל מקנס ועובר למאסר ואיסור יציאה מהארץ.


מתי ביהמ"ש לא יורה על בדיקת רקמות?


כאשר קיים חשש ממזרות, קרי שאפשר שהבדיקה תוכיח כי הילד ממזר.

אם יש חשש כזה לא יינתן צו לבדיקת רקמות כי טובתו של הילד קודמת ולא משנה אם התובע להכרה באבהות הוא האב או האם, מה שקובע זו טובת הילד.

אם האם הייתה נשואה לאחר 300 יום לפני הלידה, לא יירשם שם הנתבע כאב אלא לפי צו של בית משפט ובהתאם לתוצאות בדיקת הרקמות.


**רק אם יש חשש של פגיעה בחיי אדם, סכנה לחיי אדם או נכות חמורה לאדם- בתי המשפט יכולים לשקול אם לתת צו לבדיקת אבהות אף כשמתקיים חשש לממזרות.


מהי ממזרות?


ילד שנולד לאישה נשואה שלא מבעלה.


ילד שנולד מיחסים כתוצאה מגילוי עריות.


מהי המשמעות של ילד ממזר?


"לא יבוא בקהל ישראל" לפי ההלכה: כלומר לא יוכל להתחתן בנישואים יהודיים כדת משה וישראל, ויוכל להתחתן רק עם ממזרה או גיורת.


בדת היהודית ממזרות היא עול וכתם קשה ולכן אם קיים חשש לממזרות בילד, ביהמ"ש לא ייתן צו לבדיקת אבהות.

כאשר מוגשת תביעה להכרה באבהות ויש חשש בבתי המשפט כי תוצאות הבדיקה עלולות להטיל כתם ממזרות בילד, בית המשפט יפנה לבית הדין הרבני הגדול לקבלת חוות דעת על חשש זה.

בשביל מה צריך תביעת אבהות?


קביעת אבהות מקנה לאב אפוטרופסות טבעית לילד.


כדי לקבוע כדין את זהות האב: כך למשל תימנע אפשרות בעתיד שבני זוג שיש להם רק אימהות בת.ז ואין להם אבות, אם בפועל הם מאותו אב שלא נרשם כאב, יהפכו לזוג חו"ח ויחטאו בגילוי עריות לא עלינו.


בנוסף, בתי המשפט מחייבים גבר בתשלום מזונות גם כאשר הוא רק אומר שהוא האב אך עדיין לא נרשם ככזה כי הילד כבר מעל גיל שנה ועדיין לא עשו בדיקת רקמות: כאשר אין לאב רישום בת.ז של הילד, הרי שלא יוכל לקבל זיכוי במס על תשלום המזונות למרות שהוא משלם אותם.


גם על מנת להסדיר זמני שהות של הקטין אצל האב במצב בו האם מתנגדת לאפשר הסדרי ראייה וביקור, קביעת האבהות מקנה לאב זכות להסדרי שהות וראיה.


ענייני הורשה: קביעת אבהות מאפשרת לקבוע את זכאות הילד לרשת את האב.


ענייני בריאות: בירור מחלות גנטיות, נשאות של מחלות והתאמה להשתלות וכיו"ב.


לסיכום:

תביעת אבהות הינה הכרחית במקרה שהאב לא נרשם כאבי הילד במרשם האוכלוסין עד שמלאו לילד גיל שנה.


משרד עו"ד לענייני גירושים שירלי אלמוג, מתמחה בייצוג בתביעות אבהות וכן ייצוג בתביעות הכרוכות: תביעת פירוק שיתוף, תביעת איזון משאבים, תביעת משמורת והסדרי שהות, תביעת מזונות ועוד.







הנכם מוזמנים ליצור קשר עכשיו למימוש זכאותכם לייעוץ ראשוני, דרך האתר

או דרך המייל: shirley@shirleylaw.co.il

או בנייד: 052-5258022

ונחזור אליכם בהקדם.


עו״ד שירלי אלמוג

כל האמור במאמר זה ובאתר, הינו למידע כללי בלבד ואין לראות באמור יעוץ משפטי. למטרת קבלת יעוץ משפטי אישי יש לתאם פגישת יעוץ עם משרד עו"ד לענייני משפחה וגירושים שירלי אלמוג.



כל זכויות היוצרים למאמר זה ולכל המאמרים באתר שמורות לעו"ד שירלי אלמוג בלבד ואין להעתיק, לצטט, לשכפל או להפיץ חלקים מהמאמרים או את כל המאמרים ללא ייחוס הציטוט לעו"ד שירלי אלמוג וללא קבלת הרשאה בכתב מראש לעשות כן.

כל העושה זאת חושף עצמו לתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים.



פוסטים אחרונים

הצג הכול

חלוקת מתנות ירושות וקצבאות בפרידה

כאשר בני זוג מגיעים לנקודת האל חזור בקשר, ומחליטים להיפרד או להתגרש, מתחילה תקופת ההתחשבנות הכספית הפנימית ביניהם, וכמו שכולם יודעים, החלק הרכושי-כספי הוא החלק הכי קשה בסיום כל קשר. ברוב המקרים אין הס

הקשר בין חובות לפירוק התא המשפחתי

בימים הקשים שבהם אנו מצויים, ימי מלחמה כאשר אין אופק של סיום הלחימה או הבנה לאן פנינו מועדות, דבר אחד ברור: האזרח הקטן משלם וישלם את עלויות המלחמה, ואת הנזקים ההיקפיים שלה. הנזקים של המלחמה מחלחלים מה

תביעת שלום בית

תביעה לשלום בית מוגשת אך ורק לבית הדין הרבני, שכן רק לו יש סמכות לדון בתביעה זו ויש לו סמכות להטיל סנקציות על מי מהצדדים, בהתאם לשיקול הדעת של בית הדין. תביעה זו תוגש על ידי אחד הצדדים, לבית הדין הרבנ

השאירו פרטים למימוש זכאותכם לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות

הטופס התקבל בהצלחה

נא למלא את הטופס

bottom of page