top of page
Court

מאמרים

Bullhorn-Icon_edited_edited_edited_edite

מסמך הבעת רצון בדיני אפוטרופסות

מסמך הבעת רצון הוא מסמך משפטי המאפשר לכל הורה לכתוב את מי הוא היה רוצה למנות כאפוטרופוס לילדיו במקרה שהוא עצמו יהיה בנבצרות מתפקוד הורי, מכל סיבה שהיא.

מסמך זה ממלאים באמצעות עו"ד לענייני משפחה לצד מסמכי "משולש הזהב" שהם יפוי כח מתמשך, יפוי כח רפואי וצוואה, כהמלצה גורפת.

משרד עו"ד לענייני משפחה שירלי אלמוג מתמחה בייצוג בתביעות לאפוטרופסות וכן בהליכי ערעור על אפוטרופסות, ובכל העניינים הקשורים בכך כמו ייפוי כח מתמשך וייפוי כח רפואי, מסמך הבעת רצון ועוד:

לקריאה או האזנה של מאמרים בנושאי אפוטרופסות ונושאים קשורים היכנסו לקישור בסוף המאמר.

האזינו כעת למאמר המוקלט:



עו״ד שירלי אלמוג

אז מהי בעצם אפוטרופסות ??


ס' 15 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מחייב את ההורים, כאפוטרופוסים טבעיים לגבי גידול ילדיהם, כך:


"אפוטרופסות ההורים כוללת את החובה והזכות לדאוג לצורכי הקטין לרבות: חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח יד, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם: וצמודה לה הרשות להחזיק בקטין ולקבוע את מקום מגוריו והסמכות לייצגו."


ס' :17 "באפוטרופסותם לקטין חייבים ההורים לנהוג לטובת הקטין כדרך שהורים מסורים היו נוהגים בנסיבות העניין".


לשם קיום האחריות ההורית כראוי, רצוי מאוד שההורים יפעלו בהסכמה ושיתוף פעולה ביניהם, גם אם הם נפרדים, גם אם הם מסוכסכים והכל מתוך ראיית טובת הקטין.


במצב שבו ההורים שקועים בסכסוך ביניהם ואינם מסוגלים לדאוג לטובת הקטין, ביהמ"ש לענייני משפחה או בד"ר יכולים לנקוט אמצעים לשמירת ענייניו של הקטין ובכללם, במקרים מסויימים, מינוי אפוטרופוס לקטין.


מהם המצבים בהם מומלץ להכין מסמך "הבעת רצון"?


יש מצבים בהם ההורים לא יכולים בהווה או לא יוכלו בעתיד למלא את חובותיהם ההוריות כלפי הקטינים:


למשל במצבים של מוגבלות רפואית או קוגניטיבית ידועה שצפויה להחמיר ולמנוע מההורה לתפקד, במצבים של "חולה הנוטה למות" כשההורה יודע שימיו ספורים, ובמקרים נוספים בהם ההורה יודע שלא יוכל להמשיך לתפקד כהורה על כל האחריות הכרוכה בכך והוא מעדיף להורות מי ימונה תחתיו ואפילו לתת הוראות כיצד לטפל בילד שלו.


כהמלצה גורפת להורים שיש להם ילדים קטינים, מן הראוי, להכין מסמך כזה בכל מקרה, בעיקר להורים יחידנים, כיוון שאיש לא יודע לצפות מה טומן העתיד, ובמקרה של מחלה או מוות שלא ניתן לצפותם מראש, כאשר יש מסמך הבעת רצון, הרי שההורה דאג וטיפל בעניין זה מראש.


ניתן גם להורות בהוראות משלימות בצוואה מי ירצה המוריש שיטפל בילדיו הקטינים במקרה בו ייפטר בעודם קטינים. בהיעדר מסמך הבעת רצון, ימונה לקטין אפוטרופוס חיצוני או בן משפחה לפי הנוהל הרגיל וההליך הרגיל של בית המשפט למשפחה.



לסיכום:


אם הורה יודע מראש כי מתקיימות נסיבות שיצריכו בעתיד מינוי אפוטרופוס לילדו, וגם אם אינכם יודעים על נסיבות כאלו כיום אך הינכם הורים לקטינים ובעיקר הורים יחידנים, יש לפנות למשרד עו"ד לענייני משפחה וגירושין שירלי אלמוג לצורך הכנת מסמך הבעת רצון וצוואה, ולקבוע כבר כעת מי יהיה האפוטרופוס של ילדכם וכיצד יפעל מי שימונה כאפוטרופוס לילדכם.

ביהמ"ש יתחשב באמור במסמך וייתן עדיפות למינוי האדם ששמו נקבע במסמך ויכבד את רצון ההורה אלא אם יתרשם שהממונה לא ראוי להיות אפוטרופוס לקטין. אפוטרופוס ממונה מסיים את תפקידו על הקטין במלאת לקטין 18.




משרד עו"ד שירלי אלמוג מתמחה בניהול תיקי אפוטרופסות, ייפוי כח מתמשך, ייפוי כח רפואי, הליכים לפי חוק החולה הנוטה למות,  מסמך הבעת רצון וחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, וניהול הליכים סבוכים ומורכבים הקשורים בכך, בעדינות ורגישות לצד מקצועיות ומקצוענות חסרת פשרות, כפי שמגיע לך!


הנכם מוזמנים ליצור קשר עכשיו למימוש זכאותכם לייעוץ ראשוני, דרך האתר

או דרך המייל: shirley@shirleylaw.co.il

או בנייד: 052-5258022

ונחזור אליכם בהקדם.



עו״ד שירלי אלמוג

כל האמור במאמר זה ובאתר, הינו למידע כללי בלבד ואין לראות באמור יעוץ משפטי. למטרת קבלת יעוץ משפטי אישי יש לתאם פגישת יעוץ עם משרד עו"ד לענייני משפחה וגירושים שירלי אלמוג.



כל זכויות היוצרים למאמר זה ולכל המאמרים באתר שמורות לעו"ד שירלי אלמוג בלבד ואין להעתיק, לצטט, לשכפל או להפיץ חלקים מהמאמרים או את כל המאמרים ללא ייחוס הציטוט לעו"ד שירלי אלמוג וללא קבלת הרשאה בכתב מראש לעשות כן.

כל העושה זאת חושף עצמו לתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים.




פוסטים אחרונים

הצג הכול

רצונו של אדם- כבודו: מחשבות ועצות

הקשר בין מסמכי משולש הזהב וכבוד אחד הפתגמים השגורים בעיברית הוא "רצונו של אדם- כבודו". הכוונה היא שכאשר אדם מבטא את הרצון שלו, זה לא רק לשם האמירה, אלא לשם מילוי הרצון שלו: בין אם בעצמו ובין אם על ידי

כשרות משפטית

כשרות משפטית זוהי הגדרה שקבועה בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ובתקנות הנילוות הקובעת שכל אדם כשיר לזכויות וחובות מהרגע שנולד עד הרגע שהוא מת. כלומר כשרות משפטית היא זכות מוקנית, די בדומה לאפוטרופסות

מהי אפוטרופסות?

אפוטרופסות זו הגדרה לקביעה משפטית המאפשרת לבית המשפט לשלול מאדם אחד את כשירותו המשפטית לפי הגדרות הקבועות בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ולהעניק לאדם אחר או למוסד משפטי [כמו עו"ד ממונה] או המרכז הי

השאירו פרטים למימוש זכאותכם לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות

הטופס התקבל בהצלחה

נא למלא את הטופס

bottom of page